Het Routeplan 2030 is er niet zomaar gekomen. De modal shift kwam voor het eerst aan bod tijdens het Toekomstverbond in 2017 en sindsdien zijn er al heel wat stappen gezet. De hoofdlijnen zijn terug te vinden op onze tijdlijn. Ontdek hoe het verhaal stilaan definitief vorm krijgt.
We ronden de concrete uitwerking van het Routeplan per gebied af.
De eerste versie van de Routeplan-mobiliteitsvisie wordt voorgesteld aan de Vervoerregioraad.
De Vlaamse regering legt in haar regeerakkoord Vervoerregio Antwerpen samen met 2 andere stedelijke vervoerregio’s op om een modal split van 50/50 te realiseren. Vlaanderen trekt daar ook steun voor uit.
In het decreet over basisbereikbaarheid maakt ook Vlaanderen werk van de modal shift door te vertrekken van de reële vervoersbehoeften van iedereen die in Vlaanderen woont. Het legt ook de werking van de 15 Vlaamse vervoerregio’s vast.
De visienota met daarin onze 5 doelstellingen en 10 ambities zet de krijtlijnen uit van het Routeplan.
We starten met de opmaak van het Routeplan.
De eerste Vervoerregioraad komt samen.
De Vlaamse regering beslist om met Vervoerregio Antwerpen naast Aalst, Mechelen en Westhoek een vierde proefregio op te zetten die met slimme mobiliteit belangrijke bestemmingen bereikbaar moeten maken.
Het Toekomstverbond spreekt voor het eerst over de modal shift: we moeten 50% van onze verplaatsingen zo snel mogelijk met de fiets, trein, tram, bus, taxi of deelsystemen maken.