Doorgaand en havengerelateerd verkeer zo veel mogelijk rond de stad leiden
Het Haventracé is net als het Routeplan een van de onderdelen van het Toekomstverbond. Het voorziet een noordelijk alternatief rond de stad Antwerpen dat doorgaand en havengerelateerd verkeer zoveel mogelijk rond de stad moet leiden. Daarbij staan leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van de omgeving centraal. Het Haventracé bestaat uit een verzameling van bestaande en (te onderzoeken) nieuwe infrastructuurprojecten, we sommen ze voor jou even op:
Het Haventracé is meer dan een infrastructurele schakel in de uitbouw van een robuuste verkeersinfrastructuur. Het is ook een hefboom voor het oplossen van bestaande knelpunten van (verkeers)leefbaarheid, verkeersveiligheid, omgevingskwaliteit en landschap binnen een robuuste mobiliteitsvisie voor de Antwerpse regio. Vandaar dat we een geïntegreerde aanpak hanteren.
Het Toekomstverbond kiest met dit alles voor een dubbele ringstructuur voor het hoofdwegennet in en rond Antwerpen: een ring voor de stad (R1) en een ring rond de stad (Haventracé).
Het complex project ‘Oostelijke verbinding’ heeft als algemene doelstelling het oostelijke traject van het Haventracé te realiseren in functie van de verbetering van de hoofdontsluiting van de haven van Antwerpen, en om via de noordelijke hoofdweg het doorgaande verkeer zoveel mogelijk om de stad te leiden. Het gaat onder meer over volgende infrastructuurprojecten:
Op 11/12/2020 keurde de Vlaamse Regering de startbeslissing goed, een eerste stap in de aanpak van de doorstroming van het verkeer over de noordelijke R2 en de ontsluiting van de haven. Bij de realisatie van dit oostelijk Haventracé, willen we vooral rekening houden met leefbaarheid, klimaat, bereikbaarheid en omgevingskwaliteit. We bekijken ook de wisselwerking met andere grote infrastructuurprojecten voor duurzame modi, zoals spoor en openbaar vervoer, in de omgeving.
Na de verkenningsfase, werd een ambitiefase uitgevoerd om stakeholders in kaart te brengen en quick wins te bepalen. Die werden gebundeld in een ambitienota. In 2022 wordt de onderzoeksfase opgestart. Die zal bekijken welke keuzes er gemaakt moeten worden om de beoogde doelstellingen van het oostelijke Haventracé te realiseren.
Terug naar overzicht