Samenwerken loont

Routeplan 2030: een breed proces met alle actoren

Het Vlaamse mobiliteitsbeleid wordt vandaag ingrijpend hertekend. Lokale besturen krijgen een grotere rol en pakken de mobiliteitsuitdagingen voor hun regio aan
samen met andere overheden. Daarom is er overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, NMBS, De Vlaamse Waterweg, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het departement Omgeving.

Samen kiezen we voor een gezamenlijke, multimodale aanpak, waarbij we…

  • investeringsprioriteiten voor fiets, weg en waterweg bepalen
  • werkpunten aanduiden voor een betere verkeersveiligheid en doorstroming
  • het openbaar vervoer uittekenen.

De Vlaamse regering heeft beslist om 15 vervoerregio’s op te richten die op regionaal niveau het mobiliteitsbeleid uitvoeren. De Vervoerregio Antwerpen is één van de 4 pilootprojecten die werden opgestart om deze werking uit te testen. Gemeenten en mobiliteitspartners werken in een Vervoerregioraad intensief samen aan de opmaak van een geïntegreerd regionaal mobiliteitsplan en de invulling van basisbereikbaarheid.

Routeplan 2030 is het multimodaal mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Antwerpen.


Efficiënt en innovatief samenwerken gebeurt binnen het kader van de werkgemeenschap. Overheden, experten en ook burgerbewegingen zitten er samen aan tafel om de mobiliteit en de leefbaarheid in de regio te verbeteren. De Werkgemeenschap is gegroeid vanuit het Toekomstverbond, dat onderschreven werd door een aantal partners van de Vervoerregio.

Binnen die werkgemeenschap zijn vier werkbanken actief:

  • Routeplan 2030
  • Overkapping Antwerpse Ring
  • Haventracé
  • Oosterweel

In de werkbank Routeplan 2030 bereiden de partners de verschillende fases binnen Routeplan 2030 samen voor.

Routeplan 2030 omschrijft de ambitie, strategie en het programma om leefbaarheid en bereikbaarheid te garanderen via een slim mobiliteitssysteem.

In de Vervoerregioraad Antwerpen werken alle besturen samen: 32 steden en gemeenten, 9 stadsdistricten, de Vlaamse administraties zoals Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, De Vlaamse Waterweg, Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de NMBS. Zij beslissen over het Routeplan 2030

De vervoerregio Antwerpen, dat zijn de gemeenten
Aartselaar, Antwerpen, Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Beveren, Boechout, Boom, Borgerhout, Borsbeek, Brasschaat, Brecht, Deurne, Edegem, Ekeren, Essen, Hemiksem, Hoboken, Hove, Kalmthout, Kapellen, Kontich, Lier, Lint, Malle, Merksem, Mortsel, Niel, Ranst, Rumst, Schelle, Schilde, Schoten, Stabroek, Wijnegem, Wilrijk, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven, Zoersel en Zwijndrecht samen met Vlaanderen, NMBS en de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen.

In de werkbank Routeplan 2030 zetelen steden en gemeenten uit de vervoerregio Antwerpen, Ademloos, aMT, Aqualiner, BAM, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Departement Omgeving, De Lijn, Fietsersbond, Gruunrant, Lenora, MLSO, NSV, NMBS, Port of Antwerp, provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen, Ringland, sTraten-generaal, UNIZO, VAB, Voetgangersbeweging en VOKA.