Samenwerken in de regio’s

Een breed proces van co-creatie

De integrale aanpak van Routeplan 2030 werkt enkel in overleg met meerdere partners en overheden, uit verschillende vakgebieden. Via een werkproces van co-creatie en participatie komen oplossingen tot stand. Op de werkbanken zit een divers publiek samen aan tafel:

  • Vakschepenen
  • Lokale ambtenaren: mobiliteit, maar ook van ruimtelijke ordening, economie en/of sociale zaken
  • Leden verkeerscommissies
  • Leden Gecoro’s
  • Burgergroeperingen
  • Lokale belangenorganisaties als vertegenwoordigers van gebruikers zoals TreinTramBus, zelfstandigenorganisatie Unizo, Fietsersbond, milieuorganisaties …

Regionale aanpak

In januari 2019 zijn de regionale werkbanken gestart. De vervoerregio werd opgedeeld in regionale clusters van gemeenten. Zo’n regionale aanpak biedt meerdere voordelen:

  • Processen (alternatieven aanbieden voor het autogebruik) en projecten (zoals het Haventracé, maatregelen om de hinder van werken op te vangen) worden geïntegreerd op regionaal niveau.
  • Er kan subregionaal ingezoomd worden op de lokale opgaven: er komt meer onderlinge samenwerking tussen de gemeenten
  • Lokale actoren worden actief betrokken, ook zij die kritisch zijn. Hun kennis van het terrein is een waardevolle bijdrage.

In januari waren er drie regionale sessies:

  • in Lier voor de regio Zuid en Zuidoost
  • in Kapellen voor de regio West en Noord
  • in Ranst voor de regio Oost

Bekijk hier de presentatie van de regionale werkbanken

Ook de komende maanden is er overleg:

  • regionale werkbanken met ambtenaren en schepenen ruimtelijke ordening en mobiliteit
  • regionale werbanken met alle betrokken actoren
  • kernwerkbanken: een kleinere groep bereidt de inhoudelijke stappen van de werkbanken voor

De bestuurlijke besluitvorming gebeurt in de Vervoerregioraad, waarin alle gemeenten van de vervoerregio zijn vertegenwoordigd.